Plusy i minusy
Szymon
dużo szybciej przełamuje się do nowych miejsc i osób | gdy widzi , że nie rozumiemy o co mu chodzi ,w dalszym ciągu swoje potrzeby wyraża krzykiem i płaczem |
wykonuje proste polecenia | w dalszym ciągu uważam, że występuje bardzo ograniczona potrzeba komunikowania się z innymi |
zwiększona koordynacja ruchowa (skacze na trampolinie na przemian raz na jednej a raz na drugiej nodze, zeskakuje w dużej wysokości bez większych obaw na obie nogi) | występują cały czas (lecz coraz mniej) stereotypowe wzorce zachowania w postaci manieryzmów ruchowych, widocznej autostymulacji sensorycznej oraz stereotypowych zainteresowań (określone przedmioty – gazety |
zaczął zwracać większą uwagę na ludzi i zwierzęta (chętnie przygląda się zmieniającemu się krajobrazowi zza szyby samochodu) | Szymon nadal przejawia dużą potrzebę ruchu, lecz nie jest to stan który można było obserwować do tej pory |
potrafi samodzielnie jeść zupy łyżką | wzmożona aktywność na bodźce węchowe (zauważyłem że Szymon wącha swoje dłonie czego nie było wcześniej oraz rysuje kredkami lecz nie zapachowymi) a także utrzymująca się na takim samym poziomie nadwrażliwość w zakresie czucia powierzchniowego (z zainteresowaniem ogląda odciśnięte ślady na ciele np. po gumce w bokserkach) |
w domu włącza się w czynności porządkowe (pokazuje żeby posprzątać po ich posiłku) | nadal zaburzone interakcje z rówieśnikami – preferowanie zabawy w samotności |
umie dać cześć, zrobić pa-pa, przybić piątkę | w dalszym ciągu brak wyuczonego zachowania jedzenia przy stole (chodzi z posiłkiem po cały domu robiąc przy tym potworny bałagan) |
potrafi niewyraźnie wypowiedzieć pojedyncze wyrazy ( zdaje się że ze zrozumieniem)lecz nie na zawołanie | |
daje sobie zrobić masaż oraz dużo czynności w obrębie głowy ( na fryzjera w dalszym ciągu reaguje jak na przysłowiowy ogień) | |
potrafi samodzielnie zdjąć buty oraz się rozebrać | |
samodzielnie załatwia potrzeby fizjologiczne i je komunikuje |
Antoni
dużo szybciej przełamuje się do nowych miejsc i osób | gdy widzi , że nie rozumiemy o co mu chodzi ,w dalszym ciągu swoje potrzeby wyraża krzykiem i płaczem |
rozumie i wykonuje proste polecenia, lecz po kilkukrotnym jego powtórzeniu lub po nakierowaniu (dotyk) poddaje się proponowanym aktywnością | w dalszym ciągu uważam, że występuje bardzo ograniczona potrzeba komunikowania się z innymi |
poprawił się kontakt wzrokowy i koncentracja (szczególnie z osobami mu znanymi) | występują cały czas (lecz coraz mniej) stereotypowe wzorce zachowania w postaci manieryzmów ruchowych, widocznej autostymulacji sensorycznej oraz stereotypowych zainteresowań i fiksacji wzrokowych różnymi przedmiotami (może to być zabawka np. bębenek jak również przedmiot użytku codziennego do którego bardzo się przywiązuje, aby po chwili go porzucić dla nowej rzeczy) |
zwiększona koordynacja ruchowa (skacze na trampolinie na przemian raz na jednej a raz na drugiej nodze, lecz jest bardziej rozważny w zachowaniu – uważam że dostrzega grożące zagrożenie i stąd wynika jego ostrożność ruchowa) | Antoś nadal przejawia bardzo dużą potrzebę ruchu, lecz nie jest to stan który można było obserwować do tej pory – myślę że nastąpiło widoczne wyciszenie i osłabienie tych potrzeb |
zaczął zwracać większą uwagę na ludzi i otaczający go świat (chętnie przygląda się zmieniającemu się krajobrazowi zza szyby samochodu) | wzmożona aktywność na bodźce węchowe (zauważyłem że Szymon wącha swoje dłonie czego nie było wcześniej oraz rysuje kredkami lecz nie zapachowymi) a także utrzymująca się na takim samym poziomie nadwrażliwość w zakresie czucia powierzchniowego (z zainteresowaniem ogląda odciśnięte ślady na ciele np. po gumce w bokserkach) |
podejmuje próby (nieudane) samodzielnego jedzenia np. serka | coraz lepsze interakcje z rówieśnikami - próby kontaktu z innymi dziećmi szczególnie dziewczynkami co może wynikać zainteresowaniem ich samych jego osobą |
chętniej współpracuje ,aczkolwiek szybciej niż brat denerwuje się i rezygnuje ze współpracy | w dalszym ciągu brak wyuczonego zachowania jedzenia przy stole (chodzi z posiłkiem po cały domu robiąc przy tym potworny bałagan) |
umie dać cześć, zrobić pa-pa, przybić piątkę | |
daje sobie zrobić masaż oraz dużo czynności w obrębie głowy ( na fryzjera w dalszym ciągu reaguje jak na przysłowiowy ogień) | |
potrafi samodzielnie zdjąć buty oraz się rozebrać | |
samodzielnie załatwia potrzeby fizjologiczne i je komunikuje | |
potrafi niewyraźnie wypowiedzieć pojedyncze wyrazy ( zdaje się, że ze zrozumieniem)lecz nie na zawołanie | |
daje sobie zrobić dużo czynności w obrębie głowy ( na fryzjera w dalszym ciągu reaguje jak na przysłowiowy ogień) | |
potrafi samodzielnie zdjąć buty ( zdejmie ew. bluzę wierzchnią bez bielizny, skarpetek itp.)lecz brak innych czynności samoobsługowych | |
samodzielnie załatwia potrzeby fizjologiczne i je komunikuje, lecz potrzebuje pomocy przy zdjęciu bielizny w tym celu |