Plusy i minusy



Szymon

Plusy
Minusy
dużo szybciej przełamuje się do nowych miejsc i osóbgdy widzi , że nie rozumiemy o co mu chodzi ,w dalszym ciągu swoje potrzeby wyraża krzykiem i płaczem
wykonuje proste poleceniaw dalszym ciągu uważam, że występuje bardzo ograniczona potrzeba komunikowania się z innymi
zwiększona koordynacja ruchowa (skacze na trampolinie na przemian raz na jednej a raz na drugiej nodze, zeskakuje w dużej wysokości bez większych obaw na obie nogi)występują cały czas (lecz coraz mniej) stereotypowe wzorce zachowania w postaci manieryzmów ruchowych, widocznej autostymulacji sensorycznej oraz stereotypowych zainteresowań (określone przedmioty – gazety
zaczął zwracać większą uwagę na ludzi i zwierzęta (chętnie przygląda się zmieniającemu się krajobrazowi zza szyby samochodu)Szymon nadal przejawia dużą potrzebę ruchu, lecz nie jest to stan który można było obserwować do tej pory
potrafi samodzielnie jeść zupy łyżkąwzmożona aktywność na bodźce węchowe (zauważyłem że Szymon wącha swoje dłonie czego nie było wcześniej oraz rysuje kredkami lecz nie zapachowymi) a także utrzymująca się na takim samym poziomie nadwrażliwość w zakresie czucia powierzchniowego (z zainteresowaniem ogląda odciśnięte ślady na ciele np. po gumce w bokserkach)
w domu włącza się w czynności porządkowe (pokazuje żeby posprzątać po ich posiłku) nadal zaburzone interakcje z rówieśnikami – preferowanie zabawy w samotności
umie dać cześć, zrobić pa-pa, przybić piątkęw dalszym ciągu brak wyuczonego zachowania jedzenia przy stole (chodzi z posiłkiem po cały domu robiąc przy tym potworny bałagan)
potrafi niewyraźnie wypowiedzieć pojedyncze wyrazy ( zdaje się że ze zrozumieniem)lecz nie na zawołanie
daje sobie zrobić masaż oraz dużo czynności w obrębie głowy ( na fryzjera w dalszym ciągu reaguje jak na przysłowiowy ogień)
potrafi samodzielnie zdjąć buty oraz się rozebrać
samodzielnie załatwia potrzeby fizjologiczne i je komunikuje

Antoni

Plusy
Minusy
dużo szybciej przełamuje się do nowych miejsc i osóbgdy widzi , że nie rozumiemy o co mu chodzi ,w dalszym ciągu swoje potrzeby wyraża krzykiem i płaczem
rozumie i wykonuje proste polecenia, lecz po kilkukrotnym jego powtórzeniu lub po nakierowaniu (dotyk) poddaje się proponowanym aktywnościąw dalszym ciągu uważam, że występuje bardzo ograniczona potrzeba komunikowania się z innymi
poprawił się kontakt wzrokowy i koncentracja (szczególnie z osobami mu znanymi)występują cały czas (lecz coraz mniej) stereotypowe wzorce zachowania w postaci manieryzmów ruchowych, widocznej autostymulacji sensorycznej oraz stereotypowych zainteresowań i fiksacji wzrokowych różnymi przedmiotami (może to być zabawka np. bębenek jak również przedmiot użytku codziennego do którego bardzo się przywiązuje, aby po chwili go porzucić dla nowej rzeczy)
zwiększona koordynacja ruchowa (skacze na trampolinie na przemian raz na jednej a raz na drugiej nodze, lecz jest bardziej rozważny w zachowaniu – uważam że dostrzega grożące zagrożenie i stąd wynika jego ostrożność ruchowa)Antoś nadal przejawia bardzo dużą potrzebę ruchu, lecz nie jest to stan który można było obserwować do tej pory – myślę że nastąpiło widoczne wyciszenie i osłabienie tych potrzeb
zaczął zwracać większą uwagę na ludzi i otaczający go świat (chętnie przygląda się zmieniającemu się krajobrazowi zza szyby samochodu)wzmożona aktywność na bodźce węchowe (zauważyłem że Szymon wącha swoje dłonie czego nie było wcześniej oraz rysuje kredkami lecz nie zapachowymi) a także utrzymująca się na takim samym poziomie nadwrażliwość w zakresie czucia powierzchniowego (z zainteresowaniem ogląda odciśnięte ślady na ciele np. po gumce w bokserkach)
podejmuje próby (nieudane) samodzielnego jedzenia np. serka coraz lepsze interakcje z rówieśnikami - próby kontaktu z innymi dziećmi szczególnie dziewczynkami co może wynikać zainteresowaniem ich samych jego osobą
chętniej współpracuje ,aczkolwiek szybciej niż brat denerwuje się i rezygnuje ze współpracyw dalszym ciągu brak wyuczonego zachowania jedzenia przy stole (chodzi z posiłkiem po cały domu robiąc przy tym potworny bałagan)
umie dać cześć, zrobić pa-pa, przybić piątkę
daje sobie zrobić masaż oraz dużo czynności w obrębie głowy ( na fryzjera w dalszym ciągu reaguje jak na przysłowiowy ogień)
potrafi samodzielnie zdjąć buty oraz się rozebrać
samodzielnie załatwia potrzeby fizjologiczne i je komunikuje
potrafi niewyraźnie wypowiedzieć pojedyncze wyrazy ( zdaje się, że ze zrozumieniem)lecz nie na zawołanie
daje sobie zrobić dużo czynności w obrębie głowy ( na fryzjera w dalszym ciągu reaguje jak na przysłowiowy ogień)
potrafi samodzielnie zdjąć buty ( zdejmie ew. bluzę wierzchnią bez bielizny, skarpetek itp.)lecz brak innych czynności samoobsługowych
samodzielnie załatwia potrzeby fizjologiczne i je komunikuje, lecz potrzebuje pomocy przy zdjęciu bielizny w tym celu